Meny

Kontakt
Lukk meny

Lyst å dra på bobiltur i Sverige? Få inspirasjon til turen her

Vi vant bobil en weekend på utlodning 8. januar hos Stamsaas Fritid og gikk i flere uker og gledet oss til at vinteren skulle slippe taket såpass at vi kunne dra på tur. Venner og kjente var fulle av misunnelse og ukjente mennesker kom bort og gratulerte da de hadde sett det på Facebook.

Bilen vi fikk låne var en Eura Mobil Integra Line 730EB, 2017 modell.

Vi hentet bilen torsdag 19. april og fikk en god gjennomgang av de forskjellige funksjonene før vi dro avgårde. Hjemme fylte bilen med det vi trodde at vi trengte og startet fra heimen torsdag ettermiddag med mål å besøke bror/svoger i Alingsås i Sverige. Men først tok vi en tur innom shoppingsenteret i Tøcksfors og systembolaget i Årjang. Været var strålende, og første stopp var lunsj på Sandaholms camping på vei mot Karlstad.

Baggerud Fiskecamp

Vi kjørte forbi Karlstad og tok sydover ved Kristinehamn, og havnet til slutt på Baggerud fiskecamping. Det var en lang tur på fine grusveier. Det var ikke mange gjester denne tiden av året, men vi fikk da strøm og de hadde sanitærbygg som var OK. Vi var litt slitne etter en lang dag i bilen.

Våknet til strålende sol neste dag også, og la i vei videre sørover. Vi fant ut at vi skulle besøke Kinnekulle camping utenfor Hellekis der vi bodde med barna for ca. 35 år siden. Campingplassen var jo helt forandret, men de gamle røde campinghyttene hadde de beholdt.

Senere dro vi videre og tok en avstikker til Sjøtorp som lå ved Gøta kanal. Her var det idyllisk, med blåveis i full blomst i hagene. Fortsatte deretter innom Gullspång uten å stoppe.

Stoppe gjorde vi i hamnen ved Rørstrand i Lidkøping. Her var det folk som solte seg, og noen unggutter badet til og med. Vi tok lunsjen her.

Kjørte videre til Alingsås og familien, hvor det var varmt og godt med over 20 grader. Vi overnattet i bilen i hagen, og spiste frokost sammen med vertskapet før vi la ut på veien igjen nærmere klokka 13.00.

Fjellbacka Camping

Vi kjørte hjemover med en avstikker til Grefsnes slottsruin og tok ferge til Lysekil for å komme videre oppover langs kysten. Valgte å overnatte på Fjellbacka camping, som er en koselig plass som var under renovering pga. nytt vertskap. Det var litt kjølig og rim på biltakene på morgenen.

Stoppet for shopping på Nordby og kjørte hjem. Tok barnebarna med en liten tur og spiste pølser. De syns bobilen var kjempeflott.

Vi ryddet og vasket bilen inni og utvendig og leverte den hos Stamsaas Fritid mandag morgen.

Vi var fornøyde med bilen. Stor nok motor, som vi nok syns var litt støyende. Godt med plass i bilen og vi sov godt i gode senger. Kjempefint med Alde varmeanlegg som var viktig fordi det var kaldt om nettene. Vi hadde 2 senger bak, antagelig velger vi dobbeltseng hvis vi kjøper egen bil. Vi vil nok også velge navigasjon, slik at vi slipper å sitte med mobiltelefonen for å finne veien.

Vi fylte drivstoff for i underkant av kr. 1.500 og leide på campingplasser for kr. 450.

Vi kjørte til sammen nesten 100 mil. Noen av etappene ble nok i lengste laget, da vi prøvde å unngå motorveiene. Men vi hadde lagt opp en rute på begrenset tid, og fikk med oss det vi hadde tenkt.

Samlet sett er vi begge godt fornøyd med turen vår, og kommer nok til å skaffe oss egen bil. En stor takk til Stamsaas Fritid for flott bil og god service og imøtekommenhet. En spesiell takk til Alexander Gjermundsen for alt han har lagt til rette for at vi skulle ha optimalt utbytte av premien.